Sunday, December 19, 2010

The Miracles of Quran

"And if you are in doubt as to what We [Allah] have revealed then produce a Surah (chapter) like there unto" ( the Holy Quran - Surah Al-Baqarah 2:23)

This was the challenge put forth by Allah in the Quran 1400 years ago. As of yet, none has or will ever come close to meeting this challenge. Hence, as a result, multitudes throughout the centuries have believed and continue to believe in the Quran as a revelation beyond any human capacity. Modern scientists, for instance, have been amazed by the accuracy of scientific information presented in the Quran. Here are just a few examples:
 
In his book of embryology-'The Developing Human' [W.B. Saunders Publishing, 1982], Dr. Keith Moore added a whole chapter to discuss the scientific accuracy of the Quranic discussion of this science. 

Another eminent scientist, Dr. Maurice Bucaille wrote in his book-'The Bible, the Quran and Science':

"I could not find a single error in the Quran, if a man was the author of the Quran how could he have written facts in the 7th century A.D. that today are shown to be in keeping with modern scientific knowledge" - Dr. Maurice Bucaille
Facts about astronomy, the animal world and other natural phenomenon, that were alien to modern science not long ago, are scattered among the messages of Allah's Unity and His Attributes throughout the miracle that is known as al-Quran.

Some Facts, 
KAMI 

Friday, December 17, 2010

Hari Jumaat. Baginda ada tinggalkan sunnah.

Assalamualaikum WBT

Alhamdulillah dah pun hari Jumaat. Dalam manusia2 sekeliling kita sibuk nak clubbing malam ni, Rasulullah anjurkan kepada kita beberapa perkara untuk kita lakukan, yang tak perlu modal pun, tapi ganjarannya maha besar di akhirat kelak.

Jangan kat akhirat nanti, bila dah nak diazab Allah, (kita berlindung kepada Allah daripada azabNya) baru kita nak muhasabah. pandai pulak nak muhasabah.


1. MANDI

Sabda baginda yang bermaksud,
“Apabila datang kepada kamu hari Jumaat, maka mandilah.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

2. Menghias dan Pakai Wangi-wangian

Menghias diri, memakai pakaian yang baik dan memakai wangi-wangian Hari Jumaat umpama hari raya untuk minggu tersebut. Justeru, kita disunatkan menghias diri dengan kadar yang dibenarkan oleh syarak dengan memakai pakaian yang baik dan berwangi-wangian.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, memakai pakaiannya yang paling baik, memakai bauan yang ada di rumahnya, kemudian dia pergi untuk menunaikan solat Jumaat tanpa melangkah tengkuk orang lain, solat seperti mana yang telah ditetapkan untuknya, diam ketika imam keluar sehingga dia selesai menunaikan solatnya, maka semuanya itu akan menghapuskan segala dosa yang dilakukannya dalam tempoh di antara Jumaat tersebut dan Jumaat selepas itu.” (Riwayat Ibnu Hibban dan Al-Hakim)

Nak Berjaya? Cuba Ini!


Apakah sifat-sifat istimewa yang dimiliki oleh orang-orang yang berjaya dan berhemah tinggi? Mengapakah mereka terus menempa kejayaan demi kejayaan sedangkan dalam masa yang sama orang lain terus dilanda masalah? 
Jawapannya ialah bagaimana mereka melihat setiap masalah yang dihadapi. Mereka mengendali setiap masalah secara betul dan praktikal. Mereka juga memahami enam prinsip yang berhubungkait dengan jenis masalah. Baru-Baru ini, KAMI ada bersiar-siar di dalam dunia IT, dan terjumpa satu artikel yang berkaitan dengan petua untuk berjaya. 
Penulis yang menemui jawapan ini dalam buku "Tough Times Never Last, But Tough People Do" oleh Dr. Robert H. Schuller ingin berkongsi dengan semua pembaca iluvislam.com tentang bagaimana untuk menuju kejayaan. 6 petua ini dipetik daripada buku tersebut.
1. Setiap Insan Yang Hidup Mempunyai Masalah
Apakah masalah anda? Anda tidak mempunyai pekerjaan? Mungkin anda berfikir bahawa setelah mendapat pekerjaan semua masalah akan lenyap. Mereka yang mempunyai pekerjaan juga bermasalah. Mereka mengeluh kerana terpaksa bangun pagi untuk ke tempat kerja setiap hari kerja. Dan ratusan, mungkin ribuan pekerja mendapat kerja yang tidak mereka sukai.
Sesetengah  orang pula beranggapan bahawa masalah mereka timbul kerana terpaksa melapor diri kepada seorang ketua. Tetapi ramai ketua yang menghadapai masalah, sama ada dari segi perhubungan atau pun pengurusan kakitangan.
Jadi bagaimanakah keadaan dengan mereka yang berjaya? Adakah mereka terkecuali daripada menghadapi masalah? Sebenarnya setiap kejayaan tidak menghapuskan masalah, ia melahirkan masalah yang baru. Terimalah ini sebagai satu hakikat hidup seharian.
2. Setiap Masalah Mempunyai Jangka Masa Yang Terhad
Setiap masalah akan berakhir. Lambat laun ia akan pergi jua.
Ketepatan kenyataan ini adalah jelas kalau kita menoleh kebelakang melihat sejarah manusia. Tamadun manusia menghadapi detik-detik kegemilangan dan juga kejatuhannya. Institusi kamanusiaan yang menghadapi suasana kemelesetan akan satu ketika nanti menuju kemercu kejayaan secara perlahan-lahan.
3. Setiap Masalah Harus Mempunyai Pengaruh Positif
Setiap masalah mengandungi bahan atau ramuan rahsia potensi yang kreatif, sama ada untuk diri anda atau pun orang lain. Masalah yang dihadapi oleh seseorang boleh dijadikan modal perniagaan yang menguntungkan untuk orang lain. Contohnya, seseorang yang pernah diisytiharkan muflis oleh mahkamah boleh bertindak sebagai seorang panasihat kepada mereka yang akan diumumkan sebagai muflis.
Masalah yang dihadapi oleh seseorang boleh memberi kesempatan atau peluang baik kepada orang lain.
4. Setiap Masalah Boleh Mengubah Sikap Anda
Sebagai contoh, kita kadang kala tersua dengan seorang jurujual yang berjaya. Tetapi bila diselidiki, ia berkelulusan dalam bidang sejarah dan pendidikan yang tidak ada kaitan dengan kerjayanya.
Sebenar ia dahulunya bekerja sebagai guru. Tetapi sebagai seorang guru yang menjemukan, ia telah menimbulkan banyak masalah kepada majikannya hingga ia diberhentikan kerja. Kerana marah disebabkan pemberhentian kerjanya, ia berazam untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa ia juga boleh berjaya dalam hidup.
Kini ia bersyukur kerana dibuang kerja kerana peristiwa itu membuat ia sangat marah hingga bertekad untuk terus berusaha hingga berjaya.
5.  Anda Boleh Buat Pilihan Untuk Mengawal Masalah
Anda mungkin tidak dapat mengawal masalah. Tetapi anda boleh merancang tindakan balas terhadapnya. Sekiranya anda mengawal rancangan tindakan balas terhadap masalah hidup, bermakna anda telah dapat mengawal masalah yang melanda diri sendiri.
Masalah boleh membuat anda lemah atau sebaliknya. Ia juga boleh membuat anda hidup dengan lebih baik ataupun menderita. Semuanya bergantung kepada diri anda.
6. Setiap Masalah Mempunyai Tindak Balas Yang Negatif dan Positif
Akhir sekali, orang-orang yang cekal hati boleh terus hidup walaupun dalam keadaan yang menyulitkan. Kerana mereka memilih untuk bertindak balas secara positif dalam keadaan sulit atau berbahaya walaupun ia bukan satu perkara yang mudah.
Misalnya, apakah tindak balas positif jika seseorang itu menghadapi masalah kewangan yang rumit? Dalam situasi ini apakah tindakan positif yang harus diambil? Larikan diri daripada penagih hutang? Mencari jalan keluar seperti minum hingga mabuk atau sebagainya?
Tidak! Tindakan balas negatif itu hanyalah penyelesaian sementara yang boleh membuahkan lain-lain masalah baru.
Tindakan positif terhadap masalah itu memerlukan semangat yang kuat untuk membuat langkah pertama. Ia memerlukan keberanian untuk bersemuka dengan penagih hutang dan berunding secara jujur dan terus terang. Jika mereka berkeras, maka jalan paling baik yang harus diambil secara undang-undang dan terhormat ialah menerima diisytiharkan sebagai muflis oleh mahkamah.
Pendek kata, KAMI nak pesan "Sekiranya anda tidak dapat selesaikan masalah, maka anda harus mengendalikannya".
salam ukhwah dr KAMI~



Thursday, December 16, 2010

خبر جديد!.

ماليزيا تحتج على سنغافورة بسبب فضح موقع يكيلياكس

 بعثت وزارة الخارجية الماليزية اليوم، الثلاثاء، مذكرة احتجاج إلى سنغافورة بشأن انتقادات كبار مسؤوليها الموجهة إلى قادة ماليزيين، التي كشف عنها موقع /ويكيلياكس/  
قال وزير الخارجية الماليزي السيد حنيفة أمان إنه قد استدعى المفوض السامي السنغافوري لدى ماليزيا السيد /تي.جاسوداسن/ إلى مكتبه في مبنى البرلمان صباح اليوم، لنقل الاستياء الماليزي من ذلك 0

جاء ذلك في تصريحاته للصحافيين في بهو البرلمان اليوم، تعليقاً على فضح موقع ويكيلياكس لمعلومات حصل عليها من كابلات وزارة الخارجية الأمريكية خلال نوفمبر/تشرين الثاني عام /2008م/، تسيء عدداً من قادة ماليزيا 0

وقد سجلت الكابلات المعنية ملاحظات أدلى بها كبار مسؤولي سنغافورة تحط من اليابان وتايلاند والهند خلال لقاءاتهم مع كبارالمسؤولين من وزارة الخارجية الأمريكية 0

وذكر السيد حنيفة أن العلاقات الثنائية بين ماليزيا وسنغافورة في الوقت الراهن وثيقة للغاية، ولكن التصريحات التي أدلى بها مسؤولون كبار في وزارة خارجية سنغافورة لا تساعد على تعزيز العلاقات بين البلدين0//وكالة الأنباء الوطنية الماليزية- برناما//م.أ

المقالة من: برناما

نحب اللغة العربية...

gmbar KAMI terbaru

Salam
Kepada sahabat2 y berada dikejauhan, aku ade edit satu gambar untuk korang. Disebabkan rindu kat korg, aku pon mluangkanlah sikit masa aku untuk edit gmbr nih.. wat lepas rindu... bile siap, terasa nk jdkan postkad, pastu hntr p umah masing2.. tp, RM xcukup.. so, aku post kat sini je laa.. klw berkenan, leh la donlod, simpan kat laptop masing2..


"Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to love what you do. If you haven't found it yet, keep looking, and don't settle. As with all matters of the heart, you'll know when you find it." ~ Steve Jobs


p/s: selamat menjadi warga ijazah! moga sem 1 tahun depan, kita semua dapat berjumpa lagi! ngee~

Wednesday, December 15, 2010

Internet. Manfaat kepada y memanfaatkan.

Pada masa kini secara umumnya ramai yang telah didedahkan dan berkemahiran untuk menggunakan kemudahan internet, haa..sesuai lah dengan perkembangan sains dan teknologi dunia sekarang ni. Dengan kemudahan internet, semua kebaikan dan keburukan terletak di hujung jari anda.

Jadi, KAMI di sini ingin berkongsi sedikit sebanyak info tentang pecahan golongan yang menggunakan internet ni..Terdapat tiga golongan yang menggunakan kemudahan internet ini.

reconstruction

bismillah..
assalamualaikum wbt.

Sudah lama rasanya KAMI tidak meletakkan entri2 yang baru. Maklumlah, masing-masing sibuk dengan pelbagai urusan. Jadi, sempena nak masuk ke tahun baru 2011 ini, KAMI kini berwajah baru. Dengan template dan design y baru ini, diharap blog ini akan memberikan 1001 manfaat kepada antum. InsyaAllah, tidak akan ada sawang lagi selepas ini dalam blog KAMI.

salam,
admin.

Wednesday, October 20, 2010

Jiwa Yang Tenang

Bismillahirahmanirrahim
Ya Ayuhal Nafsul Mutmainnah Irji’e Ila Rabbika Radhiyatun Mardhiyah
Fad khuli fi ibadi
Fadkhuli Jannaati


Wahai jiwa yang tenang . Kembalilah kepada Tuhanmu dengan rasa puas, dengan segala nikmat yang diberikan, lagi diredhaiNya. Masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu. Masuklah ke syurgaKu.
Setiap kali membaca ayat ini hati kita pasti tersentap. Kata2 lembut dari Allah, apakah kita layak menerimanya dihujung usia nanti?

Ada tujuh nafsu yang diciptakan Allah untuk manusia. Nafsul mutmainnah, Jiwa yang tenang adalah salah satu darinya ….. hanya ada pada orang yang memilih jalan yang diredhaiNya. Jiwa yang tenang dipenghujungnya nanti akan disambut Allah kembali kepangkuannya dalam keadaan yang sangat bahagia dan ditempatkan disyurga hingga kekal abadi.

Menuju Solat Menghadap Allah


Tanda Islamnya kita ialah kita mendirikan solat lima waktu. Tanda berimannya kita ialah dalam solat kita khusyuk menghadapNya.


Firman Allah swt,

“Sungguh beruntung orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyu’ solatnya” (Al-Mu’minun:1-3).(tgok dalam Quran utk keterangan lbh lanjut)

Kalau orang beriman itu adalah orang yang khusyuk solatnya, ini bererti orang yang tidak khusyuk solatnya adalah orang yang TIDAK BERIMAN ka?(ckp kedah skit..huhu)


Doa Untuk Bukan Islam


Kalau kita perhatikan zaman skrg ni kan, ramai je masyarakat bukan Islam yang berada di sekeliling kita dan mempunyai akhlak dan perilaku yg lbh baik drpda org Islam..secara jujurnya, ana kadang2 merasa sangat sedih apabila mengenangkan nasib org bukan Islam yg berakhlak mulia tetapi tidak memeluk Islam ketika hidupnya.. Namun, sebagai seorang daie, ana merasakan tanggungjawab ana hanyalah mendoakan agar org2 tersebut diberikan hidayah drpd Allah keran hanya Allah jualah pemberi Hidayah kepada sesiapa yang dikehendakinya..Ana hanya mampu berdoa tetapi Allah jualah yg memutuskan segalanya.. Ana sedar bahawa ana bukanlah org yg warak dan beramal soleh seperti daie yg lain namun ana merasakan bahawa doa untuk non muslim diberikan hidayah ini adalah tanggungjawab setiap muslim di atas muka bumi ni.. InsyaAllah kali ini ana akan cuba terangkan mengenai hukum berdoa utk non muslim.ana hanya akan kongsikan ilmu yg ana tahu sahaja dan diharapkan ada pembaca yg sudi memperbetulkan kesalahan ana sekiranya terdapat dalam entri ni kerana setiap ilmu itu akan menjadi sesuatu yg berharga sekiranya dikongsi bersama..

facebook......

Facebook merupakan sebuah laman sosial yang menduduki tangga kedua dalam bilangan pengunjung dari seluruh dunia. Anda merupakan salah sorang pengunjung, namun masih tidak sedarkah anda terdapat dosa yang berlegar-legar di sebalik penggunaan facebook tersebut?

Wednesday, October 13, 2010

KECANTIKAN LELAKI & KEGAGAHAN WANITA

Tentu anda semua tertanya-tanya knapa post2 latest yg ana post skrg ni berwarna warni kan?? sebenarnya ana saja je wat cam ni sal menurut kajian, warna leh tingkatkan kekuatan ingatan kita sebnyak 78%. Jadi, ana harap setiap ilmu yang dikongsi dalam Blog KAMI ni dapat memberikan impak yg positif kepada setiap pembaca dan penyokong KAMI..
InsyaAllah kali ni kita akan cuba bongkarkan mengenai kecantikan lelaki & kegagahan wanita yang tersembunyi... Masyarakat kita selama ini kebanyakannay menganggap bahawa kecantikan itu hanya lah utk wanita dan kekuatan itu untuk lelaki. 

24 Ciri-Ciri Orang Yang Mencintai Kamu

Dalam kehidupan, kamu tidak sedar apa yang dilakukan oleh seseorang terhadap diri kamu merupakan satu petanda yang dia mencintai kamu. Dia tidak ingin kamu tahu secara terus daripada mulut dia tetapi dia menunjukkannya melalui perbuatan. Berikut merupakan 24 ciri-ciri yang dilakukan oleh seseorang yang menunjukkan bahawa dia mencintai kamu.
  1. Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.
  2. Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.
  3. Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.
  4. Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.
  5. Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘selamat pagi’, ‘selamat hari minggu’, ‘selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
  6. Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.
  7. Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.
  8. Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.
  9. Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu – kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya.
  10. Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu – kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.
  11. Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.
  12. Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.
  13. Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.
  14. Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.
  15. Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu dan jauh.
  16. Dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh dimata, dekat dihati?’
  17. Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.
  18. Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
  19. Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.
  20. Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dengan sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia! Bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.
  21. Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.
  22. Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.
  23. Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain, dia sentiasa menunggu kamu.
  24. Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.
“Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut… Kamu akan menyesal melakukannya!”
 
 
-PENCINTA SETIA-

~~sTorY wiTh IMAM GHAZALI~~

Imam Ghazali = ' Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ' Orang tua '
Murid 2 = ' Guru '
Murid 3 = ' Teman '
Murid 4 = ' Kaum kerabat '
Imam Ghazali = ' Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ' Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Negeri Cina '
Murid 2 = ' Bulan '
Murid 3 = ' Matahari '
Murid 4 = ' Bintang-bintang '
Iman Ghazali = ' Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama'.

Iman Ghazali = ' Apa yang paling besar didunia ini ?'
Murid 1 = ' Gunung '
Murid 2 = ' Matahari '
Murid 3 = ' Bumi '
Imam Ghazali = ' Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.'

IMAM GHAZALI' Apa yang paling berat didunia? '
Murid 1 = ' Baja '
Murid 2 = ' Besi '
Murid 3 = ' Gajah '
Imam Ghazali = ' Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.'

Imam Ghazali = ' Apa yang paling ringan di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Kapas'
Murid 2 = ' Angin '
Murid 3 = ' Debu '
Murid 4 = ' Daun-daun'
Imam Ghazali = ' Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat '

Imam Ghazali = ' Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? '
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ' Pedang '
Imam Ghazali = ' Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri '

'sampaikanlah walau satu ayat'

~~....CiRi - CiRi SaHaBaT MeNuRuT iMaM GHaZaLi....~~

Assalamualaikum sahabat2 seakidahku yg disayangi..... InsyaAllah pada kali ini ana akan membincangkan mengenai pengertian sahabat menurut pandangan Imam Ghazali. Kita akui bahawa kita mempunyai ramai kawan tetapi hanya sebilangan kecil sahaja daripada jumlah kawan kita itu boleh dianggap sbagai sahabat. Apakah perbezaan antara kawan dan sahabat??? Adakah kedua-dua perkataan tersebut hanya berbeza dari segi ejaan sahaja?? Tidak sama sekali. Sebenarnya kawan itu adalah untuk semua org tetapi sahabat itu hanya diberikan kepada golongan tertentu sahaja.

 
“Imam Al-Ghazali berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:
 
1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu
2. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu
3. Jika engkau menghulur sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik
4. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu
5. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu
6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.
7. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu , dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
8. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya
9. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta) dia akan menanyakan kesusahan kamu
10. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.
11. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk atau maksiat.
12. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu
13. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu
14. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu akan teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.

“sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)
 

Manusia adalah insan kerdil yang sentiasa cenderung melakukan kesilapan … Bedampinglah kamu dengan insan-insan yang mampu menasihatimu apabila kamu melakukan kesalahan… serta insan yang mampu menerima teguran apabila dia melakukan kesilapan. Kerana manusia itu diciptakan saling memelukan….
 

Ukhuwah itu bagai seutas tasbih …… di cipta untuk mengingatiNya… ada awal tiada penghujungnya…..dibahagikan untuk cintaNya dan diratib untuk redhaNya…..
Seutas tasbih sebuah janji.

Jadi, ayuhlah kawan2ku sekalian.... Marilah kita semua naikkan taraf perhubungan yg kita bina slama ini drpd kawan kepada sahabat.. Ramai yg menyatakan bahawa rakan sekelas itu umpama adik beradik mereka tetapi sekiranya kita belum lagi mempunyai ciri2 seorang sahabat, nescaya hubungan seperti adik beradik tu hanyalah mainan hipokrit di bibir sahaja.... Tegurlah diriku ini sekiranya aku melakukan kesalahan kerana aku takut diriku ini hanyut dengan kelalaian.....

- INSaN JaHiL-

Tuesday, October 12, 2010

AWAS Wanita!!!. GAMBAR anda di Fb dalam Bahaya!!!.


Ya Akhawat Fil Islaam, Wahai Muslimah2@Facebook, Walau Di Mana Jua Antunna Berada..

Atas Dasar Ukhuwwah & Kasih yang Tidak Terhingga terhadap Antunna, PS Amat-amat Memohon drp Lubuk Hati yang Paling Mendalam....

'SILA DELETE KESELURUH GAMBAR2 ANTUNNA YANG MASIH TERSISA DI FACEBOOK DENGAN KADAR SEBERAPA SEGERA!'.

Terutamanya kepada Mereka yang Belum Berpurdah, Gambar-gambar Antunna di Ambang Bahaya dan boleh menjadi Asbab Fitnah yang Maha Dahsyat kepada Diri, Keluarga dan kepada Addenul Islam itu Sendiri.

Bagi Memastikan Antunna Melakukannya pada SAAT DAN KETIKA INI juga, di bawah ini PS sertakan Beberapa Artikel Beserta Bukti Kukuh bagi Meyakinkan Antunna untuk men'DELETE' Gambar-Gambar tersebut Tanpa Ragu2.


[ ARTIKEL 1 ] ~ TANGAN KOTOR : MEMBOGELKAN GAMBAR MUSLIMAH DENGAN SUPER IMPOSE

Super Impose yang semakin menjadi kegilaan dunia hari ini, telah menyebabkan berlakunya beberapa kezaliman terhadap wajah wanita yang bertudung. Kesal juga, sejak kebelakangan ini, ternampak beberapa bentuk serangan media dengan menggunakan istilah-istilah lucah yang agak meluat untuk menyebutkannya di sini.

Post kali ini, saya cuba menarik para pembaca untuk memahami situasi yang terjadi. Istilah-istilah kotor yang saya maksudkan di atas, cuba dikembangkan. Antara cara-cara mengembangkan otak kotor terhadap wanita muslimah, ialah dengan menggunakan SUPER IMPOSE.

Iaitu, mengambil beberapa keping gambar perempuan bertudung yang dirasakan secocok dengan gambar bogel, kemudian gambar perempuan tersebut dipotong dibahagian yang sesuai. Biasanya garisan tudung tersebut. Kemudian, di”tampal” pada tubuh mana-mana yang tidak berpakaian.

Maka, akan terhasil seorang wanita yang bertudung, tetapi tidak berpakaian. Kerja-kerja ini tidak lain adalah untuk menghina Islam, bahkan menghina wanita muslimah yang sentiasa menjaga aurat mereka. Persoalan di sini, dimanakah saluran mudah untuk mendapatkan gambar-gambar muslimah kita?

Oh ya, FACEBOOK adalah jalan paling mudah dan berkesan. Sejak kebelakangan ini, nampak seperti wanita muslimah Indonesia dan Malaysia yang menjadi mangsa! Hah.. Adakah anda sedar, entah-entah gambar saudara mara kita pula yang kena.

Lebih teruk apabila gambar tersebut dibuat animasi dengan format GIF. Animasi yang boleh ditampal dengan mudah di web-web lucah. Asalnya ia merupakan gambar kaku, tetapi apabila diubahsuai dan diset dalam format GIF, akan terhasil animasi bergerak. Antaranya AKSI-AKSI RANJANG yang agak mengaibkan untuk disebut di sini.

Baca Selanjutnya --> http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/tangan-kotor-membogelkan-gambar.html


[ ARTIKEL 2 ] ~ AWAS MUSLIMAHKU !!





ASAL FOTO INI ADALAH BERTUDUNG SEMPURNA, NAMUN TELAH DIEKSPLOITASI MELALUI TEKNIK SUPER IMPOSE DAN SINAR X-RAY UNTUK MENAMPAKKAN BAHAGIAN DALAMAN. MAKA KEPADA PARA MUSLIMAH DIKASIHI ALLAH SEKALIAN ,TOLONG DELETE FOTO-FOTO ANDA DALAM MANA-MANA LAMAN PERIBADI ANDA SEPERTI fACEBOOK ,BLOG @ fRIENDSTER SEBELUM MENJADI MANGSA DAN FOTO-FOTO ANDA TERSEBAR DI INTERNET OLEH MUSUH2 ISLAM DAN KAKI PORNOGRAFI

Mungkin proses eksploitasi ini tidak dapat dilakukan jika mana gambar ini sudah tetap..namun sebagai langkah berjaga-jaga, seelok-eloknya tidak wajarlah bagi seorang muslimah mempamerkan gambarnya kepada bukan mahramnya. Jika difikir-fikirkan, kenapa sibuk mempamerkan wajah pada orang tatapan ramai ?..NAK TUNJUK CANTIK??? {PS : NAK KEPUJIAN LELAKI????} Hmmm..cukuplah pamerkan pada suami kalian nanti..renung-renungkanlah.

Baca Selanjutnya --> http://serikandiumar93.blogspot.com/2010/06/awas-muslimahku.html


[ARTIKEL 3] HATI-HATI : FACEBOOK MEMUDAHKAN SI BERTUDUNG DITELANJANGKAN

Susulan daripada artikel saya sebelum ini, yang berkaitan dengan gambar perempuan bertudung yang dieksploitasikan, saya rasa perlu untuk mengulas lebih lanjut tentang istilah “body scanning”. Mungkin ia kelihatan agak tak masuk akal untuk dihasilkan. Tapi, sila baca beberapa kaedah di bawah, yang MEMUNGKINKAN proses ini akan berhasil.

1. Semua orang sudah tahu, bahawa pakaian tidak boleh ditembusi. Tetapi di Airport telah meletakkan sistem “mengkantoikan” anggota badan secara penuh. Dahulu, kita tidak pernah terfikir ia akan berlaku. Tetapi sekarang, ia sudah berlaku.

Ok, ada yang mengatakan bahawa, itu adalah anggota badan secara langsung, bukan melalui gambar. Penjelasannya pada nombor 2.

2. Cuba kita lihat di dalam ruangan Facebook. Kebanyakan pelayar Facebook yang memakai pakaian menutup aurat, tetapi adakah tidak boleh diimaginasikan bentuk tubuh mereka?

Contoh, di dalam gambar 1, si A melakukan aksi 1, gambar kedua pula melakukan aksi 2, sehinggalah 5 keping gambar, dan kesemuanya aksi yang berbeza (walaupun aksi bersahaja dan memakai niqab).



Maka, berdasarkan ukuran baju, lipatan kain, dan sebagainya, memungkinkan tubuh badannya diolah dalam bentuk 3D. Ia adalah hasil imaginasi yang dapat diterjemahkan daripada 5 gambar tersebut. Bukan sahaja 5, 1 pun sudah cukup.



Semua orang tahu, tubuh badan wanita semuanya sama, gemuk bentuknya begini, kurus bentuknya begini, pinggang lebar bentuknya begini, dan sebagainya. Maka, daripada gambar yang tertera, mereka mengolah kepada bentuk 3D, kerana manusia punyai imaginasi.

Senang cerita, kalau anda tengok perempuan bertudung, anda akan dapat mengimaginasi sehingga “menelanjangkan” tubuhnya, walaupun aurat semuanya ditutup. Maka, Islam mengajar kita untuk “menjaga pandangan”, walaupun kepada mereka yang menutup aurat.

Baca Selanjutnya--> http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/hati-hati-facebook-memudahkan-si.html

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Demi Kasih dan Cinta PS kepada Antunna, Sekali Lagi PS pohon....

' TOLONG DELETE DENGAN SEGERA, KESEMUA GAMBAR ANTUNNA @ FACEBOOK, SEKALIPUN IANYA TELAH DI'LOCK'.

SEBELUM IANYA DIEKSPLOITASI OLEH MUSUH-MUSUH ISLAM, SAMADA MENGGUNAKAN TEKNIK 'SUPER IMPOSE', 'SINAR X-RAY' ATAU '3D BODY SCANNING' UNTUK MENGAIBKAN MARUAH KAUM MUSLIMAH YANG MEMELIHARA AURATNYA, SETERUSNYA MENCEMARKAN KESUCIAN ADDENUL ISLAM"

Waakhiran Laisa Biakhirin,

Demi Ukhuwwah dan Kasihku Kepada Kalian, PS Amat-amat Memohon Agar Disebarluaskan Info ini kpd Seramai Mungkin Sahabiah2 Antunna di Luar Sana...

& Seterusnya, buat Ikhwahku yang KuKasihi, Sebarluaskan juga Info ini kpd seluruh Mahrammu, Kaum Kerabatmu, mahupun Teman2 Muslimahmu di FB....Demi Memelihara Kesucian Maruah Akhawat Kita dan Menjaga Kemurnian Addeenul Islam yang Sama-sama Kita Cintai...
___________________________________________________________________

Source: http://www.facebook.com/notes/abu-muawiyah-dua/awas-wanita-gambar-anda-di-fb-dalam-bahaya-pleasee-baca-sebarkan/125484314154043

♥ LA TAHZAN BLOG: http://www.latahzan00.blogspot.com/
___________________________________________________________________

Anda disarankan untuk membaca artikel ini;

Tajuk: "Manhaj Salaf Aqidah Salaf"

Klik Link: http://rasuldahri.blogspot.com/
___________________________________________________________________

Sekiranya anda terdapat pertanyaan isu Agama, bertanya di sini;

Klik Link: http://al-fikrah.net/

p/s: sudah lama ana ingin bncangkn isu ini bersama antum semua......harap adA RESPON...FIKIR2KANLAH.


-HAMBA ALLAH-

Sunday, October 10, 2010

~~ SeKaDaR PeRKoNGSiaN uNTuK SaHaBaT ~~


Ehem2... Sekadar perkongsian mengenai ilmu yang ana dapat drpd tugasan berkumpulan yg diberikan oleh Ustazah Aishah.. Kumpulan ana dapat tajuk Tugas-tugas nabi dan rasul. Jadi dalam post ni ana nak try share r ilmu yg ana dapat daripada tugasan tersebut.. Mungkin pengolahan ana ni tidaklah sehebat ustaz atau ustazah2 lain yang berpengalaman tpi harap dapat memberikan manfaat kepada semua orang...

Setiap daripada kita ni kena berdakwah untuk mengajak manusia kepada Islam. Islam itu agama dakwah seperti Rasulullah pernah lakukan. Ini kerana, kekuatan kita dan umat Islam zaman berzaman terletak di atas kesungguhan berdakwah untuk menyelamatkan orang daripada azab Allah.

Apabila kita tidak buat usaha dakwah dan sibuk dengan mencari harta dunia, maka agama lain akan datang termasuk Kristian dan agama sesat baru muncul serta menyesatkan manusia. Kristian sebenarnya adalah agama yang sudah habis tempoh laku (expiry date doh la sebenonye). Bagaimanapun, kerana pendakwah Kristian tekun dan bersungguh-sungguh melaksanakan usaha mereka, agama itu seolah-olah lebih hebat dari Islam.

Apabila kita cuma amalkan Islam secara sendirian dan bukannya secara berjemaah seperti diamalkan Rasulullah s.a.w. dan sahabatnya selagi itulah misi Kristianisasi akan menyerang kita (brother lim yg gtaw masa kem IDT ary tu..). Kita kena melihat dakwah sebagai tugas terhormat untuk kita semua menjadi mulia di sisi Allah. Dakwah, satu kalimah yang mungkin selalu kita dengar dalam kehidupan kita sehari-hari.

Mungkin ketika berbual dengan kawan di pejabat, atau dalam tazkirah di masjid dan surau. Apabila ditanya kepada masyarakat kebanyakan berkenaan pengertian dakwah, pelbagai versi pengertian dakwah akan diberi mengikut pemahaman masing-masing.


Ape yang masyarakat masa kini paham tentang dakwah sebenornye??? Ni antara yang ana perhatikan mengenai pendapat@tafsiran masyarakat masa kini tentang dakwah r. Antaranya ialah:


Ada yang mengertikan dakwah dengan kerja mengajak orang jadi baik saja ataupun ajak orang pergi masjid semata-mata. 

Ada juga yang memberi pengertian bahawa dakwah ini adalah kerja untuk mengajak kepada yang makruf dan membanteras kemungkaran.

Ada juga yang faham dakwah adalah hak milik eksklusif ustaz yang mengajar di masjid saja, tak perlulah bukan ustaz atau bukan budak sekolah agama hendak menyibuk dalam urusan dakwah.

Ada juga yang berpendapat tidak payahlah aku ini nak penat-penat masuk kumpulan dakwah atau fikir pasal dakwah, cukuplah asal aku dan keluarga aku jadi baik, aku boleh pergi masjid lima kali sehari semalam, boleh ajar anak aku mengaji, Ramadan boleh puasa lepas tu bayar zakat dan kalau ada duit lebih sikit pergi buat haji serta umrah.

Percaya atau tidak, kebanyakan masyarakat Muslim hari ini mempunyai minda yang macam itu ataupun lebih kurang macam itu. Eh, salah ke?

Nanti dulu, kefahaman dakwah itu bukan boleh main agak-agak macam itu saja. Bukan isu remeh-temeh dan ranting, tapi dakwah ini satu tugas besar yang diwarisi daripada nabi sejak zaman-berzaman lagi.

Kalau risalah ini dibawa nabi, maknanya ia memang perkara yang sangat penting untuk kehidupan manusia. Cuba kita kaji betul-betul apa yang dibawa nabi dari dahulu sampai sekarang? Adakah sekadar hendak ajak kawan jadi baik saja?

Rasa-rasanya kalaulah risalah yang dibawa Rasulullah sekadar hendak ajak orang jadi baik saja maka tidak perlulah Rasulullah serta sahabat bersusah-payah berjuang hingga sampai kena bina negara.

Tidak berhenti setakat itu saja, risalah kemudian disampaikan ke segenap pelosok muka bumi oleh sahabat dan tabiin hingga ke China.

Dakwah adalah satu usaha secara tersusun untuk menyampaikan Islam dan menegakkan ketuanan Islam di muka bumi ini supaya semua manusia dapat menikmati keindahan Islam dan bebas dari perhambaan sesama manusia.

Tugas dakwah tidak terhad kepada keluarga kita semata-mata bahkan melangkau jauh sempadan geografi setiap negara.

Ia adalah tugas global apabila kita yang bertuah dilahirkan sebagai umat Islam dan setiap orang daripada kita bertanggungjawab untuk tugas dakwah terbabit.

Ia bukan tanggungjawab ustaz semata-mata, bahkan kita akan dipertanggungjawabkan atas urusan berkenaan.

Mengapa kita perlu berdakwah? Sebab Islam itu adalah agama yang sempurna dan kita wajib untuk berkongsi nikmat kesempurnaan itu dengan semua manusia.

Sebab itulah kita perlu bekerja bersungguh-sungguh. Apabila Islam tertegak di atas muka bumi dan memerintah bumi ini, aman dan makmurlah segala-galanya, ekosistem kembali seimbang dan dunia akan menjadi tempat paling baik untuk didiami.

Faham tak sekarang mengapa kita perlu berdakwah? Tapi persoalannya macam mana hendak memulakan dakwah? Macam mana, kita akan bincangkan dalam artikel yang akan datang.(lpas ana tanya ustazah Aishah r baru ana sambung.tu pom kalau rajin r..)

Marilah sama-sama membabitkan diri kita bersama mereka yang dipilih Allah untuk menjadi penyambung tugas nabi.


~ AnUAr fIrdAUs ~

Saturday, October 9, 2010

NoVeL CiNTa ISLaMiC............

Adalah sorang hamba Allah yang tnya ana tentang kebaikan dan keburukan novel2 cinta islamik ni kat mahasiswa...so, ni je la yang ana mampu jawap setelah dibincangkan ngan ustaz dan ustazah ana...sila baca bagi yg berkenaan...smoga menjadi iktibar bersama...


Sekadar perkongsian kepada anda semua mengenai  ‘trend’ pembacaan novel cinta Islamik yang berlegar sekitar kehidupan mahasiswa pada hari ini. Sesuatu perkara itu hendaklah dinilai dari sudut positif dan juga negatif. Ada yang menolak keras dan ada juga yang membantah dan ada juga yang mengiyakan mana-mana sahaja.

Post ni hanyalah pandangan peribadi ana tidak berniat untuk menyokong atau membantah kerana ada baik dan ada buruknya Cuma pada saya pertimbangkan kewajaran dan bebanan yang kita ada pada hari ini. Kalau ada salah dan silap,harap2 kawan2 betolkan ek....


Jika membawa isu ini saya melihat dari sudut negatif yang berlaku ialah:


Melambatkan Perkara Yang Utama dalam Kehidupan
 
Sebagai mahasiswa ada perkara utama yang perlu diselesaikan terutamanya mereka yang bergelar sebagai tenaga dakwah kampus. Ada keperluan gerak-kerja yang lebih besar jika dibandingkan kita duduk dalam pelbagai posisi setiap masa semasa menghabiskan sebuah novel cinta.

Contoh kita agak lambat untuk bangkit menunaikan kewajipan kita sebagai hamba Allah s.w.t. sekiranya nafsu seronok kita dalam membaca novel. Seronok kerana ia bergelumang dengan jiwa dan hati yang sentiasa digalakkan oleh nafsu setiap masa.


Mula Berkhayal dan Syok Sendiri

Ini mungkin berlaku kepada sesetengah pembaca dan menjadi kemestian dalam sesebuah novel untuk menarik minat pembaca ke arah pembacaan yang seterusnya. Tambah parah kita mula masuk dan meletakkan diri kita dalam ruang tersebut dan mula menitip perkara ini dalam kehidupan tetapi yang menjadi masalah kita membawa keluar perkara yang buruk mengikut tafsiran kita sendiri.

Risau ini semakin menyerlah apabila keseronokkan hati kita mula disulam oleh nafsu dan kita mula berkeyakinan inilah cinta Islam yang aku dambakan pada saat ini syaitan mula memainkan peranan mencucuk dan merenggut diri manusia untuk menyakinkan diri kita.
Ingat!!! Dalam kebaikan syaitan juga mampu beraksi

Antara novel-novel umum di pasaran

Menggugat perancangan harian sebagai mahasiswa

Pada hari yang lepas kita banyak merancang agenda yang besar untuk pembangunan diri, mahasiswa dan Islam terutamanya dan pernahkah kita terfikir perancangan kita sering diganggu-gugat oleh perkara yang kecil dalam kehidupan ? sehingga membawa kepada permasalahan yang berlaku kepada Islam pada hari ini.
Kita mengulang dan membaca berulang-ulang kali untuk meningkatkan kefahaman dan kerana ketagih membaca.
Sebelum kita memulakan pembacaan adakah kita terfikir tentang perkara utama yang perlu kita selesaikan ?


Dari sudut kebaikan:


Persediaan Dan Pemahaman

Bacalah novel dengan NIAT untuk memahami dan mendapatkan ilmu bukan dengan niat NAFSU yang boleh mengganggu amal ibadah kepada Allah s.w.t. Maaf pandangan saya mungkin keras. Saya berikan contoh ini kepada mereka yang bakal dan bersedia untuk membina Baitul Muslim (BM) pada saya yakin ia sangat bagus untuk mereka.

Adakah anda bersedia dan telah membuat persediaan ? 
Mereka yang ingin membina BM perlu bersedia dan memahami tentang pengalaman isi hati antara manusia dan juga kaedah pendekatan yang diambil untuk melaksanakannya berlandaskan kehendak Islam. Islam tidak melarang kita mencari pasangan tetapi cara dan pendekatan yang diambil perlu mematuhi norma-norma kehidupan sebagai seorang individu muslim.

Satu peringatan jangan kita nampakkan kebaikan kepada hasil kerja nafsu dalaman yang kita buat dan kita yakinkan kepada diri inilah Islam yang sebenar tanpa kita merujuk mereka yang lebih pakar dan arif.

Sebagai kesimpulan satu sahaja perkara yang perlu diterapkan dalam diri iaitu disiplin dalam keutamaan yang lebih penting. Kita tidak boleh salahkan kepada perkara yang negatif tetapi salahkan kepada diri yang tidak mampu mengurus dan mengatur kehidupan dengan baik. Mohon maaf aritkel ini adalah untuk pertimbangan bersama.

Renung-renungkan bersama.....


p/s: kalau ada pertanyaan lain,sila hantarkan pertanyaan anda kepada:

j17ipgki@gmail.com

insyaAllah KAMI akan menjawab soalan tersebut dalam masa terdekat.....


-Azahari-

WuJuDKaH CiNTa iSLaMiC???

Cinta Islami. adakah yang terpampang di minda kita satu pasangan yang berpakaian sopan, menutup aurat, menjaga jarak antara mereka, dan menjaga kelakuan mereka.

bagi sesetgah orang, cara bercinta yang seperti inilah baik, elok dan sempurna.. tapi question mark disini adalah adkah cinta islami itu tidak sama dengan corak cinta muda mudi zaman sekarang..? kalau benar berbeza apakah perkara yang membezakannya tue..? hurm.. ammar nie asek2 cakap pasal couple.. kenape yek..? sbb honestly, ammar pon punya perasaan untuk menyayangi dan disayangi.. kekadang ammar pon rse couple tue x pe... tapi stelah byak kali ditarbiyah.. Armz sedar cinta remaja itu x kan bawa kita ke mana.. bertitik tolak dari situ, Armz cuba mencari dalil-dalil, rencana2, forum2 yang membincangkan mengenai isu couple ini.. dan hasilnya banyak ilmu yang Armz dapat dan bak kata orang semakin kita mencari ilmu, semakin banyak yang kita x tahu..

walaupun ana x tau ramai orang yang melawat blog nie tapi ana tetap menulis untuk diri armz sendiri, sebagai peringatan untuk diri armz sendiri.. mengenai tajuk thread kali nie mngenai wujudkah cinta islami ini.. apakah wujud suatu perasaan cinta yang dinamakan Cinta Islamik??

kat bawah nie Armz amek dri blog  http://wan.humaimee.com. ske bace rencana dier..

Rata-rata orang menganggap cinta itu perlu wujud antara lelaki dan perempuan sebelum mendirikan rumahtangga agar dapat hidup bahagia bila dah berkahwin. Namun Islam menafikan perkara ini. Dalam Islam, hanya perkahwinan yang mampu menghadirkan cinta kerana cinta itu anugerah Illahi pada hambaNya yang menjaga hak2Nya..yang selain dari itu hanyalah tipu daya nafsu godaan syaitan.

Pernah seoarang sahabat bertanya pada saya, “Macam mana nak jalinkan hubungan dengan seseorang kalau cinta tak wujud dalam hati?”

Saya menjawab,”Mudah..melalui cinta Illahi”

“Tapi bagaimana?” sahabat bertanya balik inginkan penjelasan.

“Apabila kita suka seseorang itu demi cinta Illahi, maka cinta Illahi yang akan kita buru..bukan si dia. Apabila rasa rindu pada si dia, kita berdoa pada Allah minta Allah gantikn rindu itu kepada rindu Illahi. Hati kita tak akan resah walau tak berjumpa, tak keluar bersama, malah tak bermesej pun kerana kita telah memburu cinta Illahi yang kita harapkan akan menyatukan dua jiwa ini. Makin hari makin kita cuba untuk dekatkan diri pada Allah, perbaiki akhlak diri kerana kita ingin menjadi pasangan yang terbaik buatnya kelak. Dalam kesibukan kita mendamba cinta Illahi, perasaan kita terhadapnya akan disimpan jauh dalam sudut hati kerana Cinta Allah membaluti perasaan itu.”

“Boleh ke bertahan hubungan tu kalau tak berjumpa?”

“Boleh,insyaAllah. Kerana apabila kita bermujahadah menahan nafsu daripada keluar berdating, selalu kesana sini bersama, Allah akan menjaga kedua-dua hati ini agar perasaan sayang itu kekal sehingga ke gerbang perkahwinan yang akan membuahkan cinta. Inilah yang dikatakan apabila Allah yang menjaga sesuatu hubungan itu, maka segalanya kita sandarkan pada Allah. Walau tidak berjumpa, hati kita tenang & tidak risau akan perasaan si dia terhadap kita kerana kita yakin dengan janji Allah yang menjanjikan rahmat ke atas hambaNya yang menjaga hak2Nya. Kerana cinta kita pada Allah, demi menggapai redhaNya, kita menahan diri daripada keluar bersama-sama dengan si dia dan kerana itu, Allah balas dengan sebaik-baik balasan iaitu kemanisan cinta selepas berkahwin. Inilah cinta yang sebenarnya, tulus lagi suci & diredhai Illahi.”

“Janganlah terpesona dengan cinta nafsu kerana kelak kita akan kehilangan nikmat cinta yang hadir dalam perkahwinan. Ingatlah redha Allah yang kita dambakan untuk mengiringi sebuah perkahwinan bukan kemurkaanNya”



-AmmaR-




Monday, October 4, 2010

CERITA RAYA KAMI,,

Assalamualaikum,,
 masih di bulan syawal yang mulia..bdw,Salam Lebaran sekali lagi buat semua pembaca KAMI dan silent readers..ha,actually banyak cerita nak dik0ngsi..ehem,ehem..t'batuk pulak,

(1) Assigment b'timbun2
Nak dijadikan cerita,hari isnin ada beberapa esaimen perlu disubmit..maka kelam kabut laa di antara kami,ada yang belum start apa2 lagi,ada yang baru ada bahan,ada yang xbkk s0alan p0n lagi (eh,adekah??) huh..apa2 p0n malam tuh semua mata mcm burung hantu,,samapikan lapt0p p0n nak t'muntah m'ngadap muka tuan masing2 yang dah macam r0ti b0m xcukup gula..huk3 macam mana rupanya??

(2) 0pen h0use meletup!!
Yeah,setelah seminggu mata xcukup tid0,telinga xbape nak dengar,perut xdipedulikan..at last,KAMI berjaya submit hampir keseluruhan esaimen.Cuma tinggal Math sahaja..huhuhuhu...ser0n0k bukan main =D

and...n0w,math p0n dah b'jaya disubmit..h00raY!!! 

Jadi,setelah b'penat lelah,Rezeki pula datang mencurah-curah ke ladang gandum dan jadilah C0C02 Crunch!

jadual beraya KAMI,
-Kediaman Ust Razimi dan Isteri
-Kediaman Ust Md Idris & Ustzh Ju
-Kediaman Ustzh Wan Maznah & suami

Alhamdulillah,semua berjalan lancar walau berlaku sedikit 'scrashed' di situ..tet
apa p0n semua dah settle..fuh..syukur t'amat..

Terima kasih kpd semua penaja-penaja makanan hari tuh,,sedap2 belaka..rasa macam nak flash back blk.nak mkn bihun t0m yam byk2...emm,

0pps,ada lg sebuah rumah t'lupa nak disebut...rumah Pn. Norazimah,lecturer math KAMI sewaktu di sem 2...terima kasih atas jemputan,,yang ada rezeki cuma sebahagian drp KAMI..lain2nya ada k0mitmen msg2...s0,xdptla...~s0rry~

papep0n,enj0y b'aidilfitri di sini~~~~

jgn lupa,rumah t'buka JAPIM bel0m lg nih!! hihi...ASRAMA t'buka p0n bel0m lg,..apalagi,serbulah nanti!!
huhuhu...

k,bye..setakat ni je cel0teh dr KAMI,
sebarang k0men,dan perasaan jelezz sila c0mment'kan' di bwh ini,
Thank y0u (>_<)v

Ke Arah Memanifestasi Emansipasi Muslim Minda Bitara (KAMI)

Selamat Datang Welcome Ahlan wa Sahlan wa Marhaban bi Kum